top banner

SUM QUEST

Sum Quest er et spil, der udfordrer elevernes matematiske færdigheder og strategiske tænkning.


Eleverne skal bygge den højeste sum uden at overskride en given grænse. Dette spil hjælper med at styrke elevernes forståelse af tal og evnen til at træffe beslutninger på en matematisk baggrund.



Fremgangsmåde:

  • Talkortene placeres med tallene nedad i en bunke på bordet.
  • Spillerne trækker ét kort ad gangen fra bunken og lægger det til deres samlede talværdi.
  • Spillerne kan beslutte at trække så mange kort, som de ønsker, eller stoppe og gemme deres samlede tal.
  • Målet er at opnå den højeste samlede værdi uden at overstige en forudbestemt grænse, f.eks. 100.
  • Hvis en spiller overskrider grænsen, mister de alle point for den runde.
  • Når alle spillere har trukket deres kort eller besluttet at stoppe, sammenlignes de samlede talværdier.
  • Spilleren med den højeste samlede værdi inden for grænsen vinder runden og får point svarende til deres samlede tal.
  • Spillet fortsætter med at trække kort, opbygge talværdier og konkurrere om at opnå den højeste samlede værdi.



Differentiering:

Reglerne kan tilpasses til det specifikke klassetrin ved at bruge talkort fra 1-20 (1. klasse) og 1-100 (2-3. klasse), samt sænke den øvre grænse der spilles til.


Kompetencer:

  • Talgenkendelse: Eleverne bliver fortrolige med talværdierne og træner deres evne til at genkende og identificere tallene.
  • Addition: Spillet øver elevernes færdigheder inden for addition, da de skal tilføje tallene på kortene for at opnå deres samlede værdi.
  • Strategisk tænkning: Spillerne skal træffe beslutninger om, hvor mange kort de skal trække, for at opnå den højeste samlede værdi uden at overstige grænsen.
  • Talforståelse: Eleverne udvikler forståelse for talværdier og deres relationer ved at bygge talværdier og arbejde med grænsen.
  • Beslutningstagning: Spillet kræver, at spillerne træffer beslutninger om at trække flere kort eller stoppe, baseret på deres samlede tal og grænsen.
  • Konkurrencefærdigheder: Eleverne udvikler konkurrencefærdigheder og lærer at håndtere både sejre og nederlag i spillet.
  • Matematisk kommunikation: Spillet fremmer matematisk kommunikation, da spillere kan diskutere strategier og resultater med hinanden.