Et spil der styrker elevernes talforståelse.
Eleverne bliver udfordret til at sortere kort efter værdi for at opnå sejr. Dette spil hjælper med at udvikle deres evne til at forstå og sammenligne talværdier på en sjov og engagerende måde.
Fremgangsmåde:
- Hver spiller får et antal kort.
- Spillerne vender hver især 3 kort, så de kan se tallene.
- Kortene skal placeres i rækkefølge fra lavest til højest.
- Læreren regelsætter, om det er det højeste eller laveste kort der vinder.
- Når alle kort er placeret, sammenlignes det laveste/højeste kort baseret på reglerne.
- Spilleren med det laveste/højeste kort vinder runden og får alle kortene fra de andre spillere.
- Spillet fortsætter med at vende og placere nye kort i rækkefølge for hver runde.
- Vinderen er den spiller, der har til slut har fest kort.
Differentiering:
Reglerne kan tilpasses til det specifikke klassetrin ved at bruge talkort fra 1-20 (1. klasse) og 1-100 (2-3. klasse) samt ved at justere antallet af kort der skal placeres i rækkefølge.
Kompetencer:
- Talforståelse: Eleverne skal forstå numeriske værdier og kunne identificere forskellige tal.
- Rækkefølge og sortering: Eleverne skal kunne placere tal i den korrekte numeriske rækkefølge.
- Forståelse af begreberne "lavest" og "højest".
- Numerisk logik: Eleverne skal bruge logisk tænkning til at afgøre, hvilke kort der skal placeres først og sidst.
- Problemløsning: Eleverne står over for udfordringer med at sortere kortene i rækkefølge og skal anvende problemløsningsfærdigheder til at finde løsninger.
- Numerisk vurdering: Eleverne skal vurdere talværdierne for at bestemme deres placering i forhold til andre kort.