Eleverne træner deres rumlige tænkning, mønstergenkendelse og kommunikationsevner, mens de skaber unikke geometriske mønstre.
Som 'skaber' skal de beskrive deres skabelsesproces og tænke højt omkring figurer, mønstre, størrelser og placeringer, mens de andre elever forsøger at genskabe det samme mønster. Dette sjove og samarbejdsorienterede projekt vil udfordre eleverne og styrke deres matematiske kompetencer på en ny og spændende måde.
Fremgangsmåde:
- Print en række geometriske figurer i forskellige farver og størrelser (kvadrater, rektangler, trekanter, cirkler og sekskanter) – et sæt pr. elev.
- Vælg en elev til at være "skaber".
- Skaberen udvælger en figurer og arrangerer dem på en unik måde uden at vise det til resten af gruppen.
- Mens skaberen arbejder, skal han eller hun beskrive processen og tænke højt omkring valg af figurer, mønstre, størrelser og placering.
- Skaberen kan fx sige: "over det store grønne kvadrat, placerer jeg den lille gule cirkel."
- De øvrige elever lytter opmærksomt til skaberens beskrivelser og forsøger derefter at genskabe det samme mønster ved hjælp af deres eget sæt figurer.
- Når skaberen er færdig, sammenligner gruppen de forskellige skabelser og vurderer, om de har opnået det samme resultat.
Differentiering:
Værkstedet kan differentieres ved at variere antallet og typen af figurer. For de yngste elever, kan værkstedet med fordel laves med legoklodser, centicubes eller lignende.
Kompetencer:
- Geometriske egenskaber: Eleverne skal bruge deres viden om formers egenskaber til at opbygge mønstre.
- Sproglig formidling: Eleverne skal udtrykke deres tanker og beskrivelser mundtligt, hvilket udvikler deres kommunikative færdigheder.