memory banner2
memory banner

MEMORY

Et klassisk spil, hvor eleverne skal huske talkorts placering.


Ved at finde matchende kort parvis styrker de deres evne til at genkende tal. Dette spil er en fantastisk måde at træne deres visuelle og kognitive færdigheder, samt styrke deres talforståelse.



Fremgangsmåde:

  • Print to sæt talkort og udvælg de talpar der skal spilles om.
  • Bland talkortene godt og placer dem med bagsiden opad i et gittermønster på spilleområdet.
  • Spillerne skiftes til at vende to kort ad gangen. Hvis kortene matcher (har samme talværdi), får spilleren point og får lov til at tage kortene ud af spillet.
  • Hvis kortene ikke matcher, skal spilleren vende dem tilbage med bagsiden opad, og det bliver den næste spillers tur.
  • Spillet fortsætter, indtil alle kortene er blevet matchet.
  • Vinderen er den spiller, der har samlet flest point ved at matche par af kort.


Differentiering:

Reglerne kan tilpasses til det specifikke klassetrin ved at bruge talkort fra 1-20 (1. klasse) og 1-100 (2-3. klasse).



Kompetencer:

  • Hukommelsestræning: Spillet udfordrer og forbedrer spillernes hukommelse, da de skal huske placeringen af kortene for at finde matchende par.
  • Talgenkendelse: Eleverne bliver fortrolige med talværdierne og træner deres evne til at genkende og identificere tallene.
  • Koncentration: Spillet kræver koncentration, da spillerne skal være opmærksomme på kortenes placering og være i stand til at huske dem.
  • Turtagning og tålmodighed: Spillet lærer eleverne at vente på deres tur og udvikle tålmodighed, samtidig med at de deltager aktivt i spillet.
  • Social interaktion: Memoryspil fremmer social interaktion, da spillerne kan deltage i en sjov og interaktiv aktivitet sammen.

0-1. klassetrin

2-4 personer

10-15 minutter