top banner

10.000

10.000 er et terningspil, der styrker elevernes talforståelse og færdigheder.


Ved at kaste terninger og optjene point gennem forskellige kombinationer, udfordres eleverne til at anvende deres matematiske færdigheder og strategiske tænkning. Dette spil giver dem mulighed for at lære og have det sjovt samtidig.



Fremgangsmåde:

    • Hver spiller kaster 6 terninger på én gang og evaluerer resultatet af kastet.
    • Terningkombinationerne giver forskellige point:
      • Et enkelt 1-tal er værd 100 point.
      • Et enkelt 5-tal er værd 50 point.
      • Tre ens i samme slag er værd det tredobbelte af det tilsvarende enkelte tal (f.eks. tre 4'ere er værd 400 point).
      • Tre 1'ere i samme slag giver 1.000 point.
      • En sekvens af 1 til 6 (1, 2, 3, 4, 5, 6) kaldet "en straight" er værd 1.500 point.
    • Spilleren kan vælge at beholde og optjene pointene fra det aktuelle kast eller vælge at kaste igen for at øge deres score.
    • Hvis et kast ikke giver point, mister spilleren alle optjente point fra den igangværende runde og mister turen til næste spiller.
    • Spillerne fortsætter med at kaste terninger og optjene point, indtil en spiller når eller overstiger 10.000 point.
    • Den første spiller, der når eller overstiger 10.000 point, vinder spillet "10.000"



    Kompetencer:

    • Talforståelse og regnefærdigheder: Spillerne skal forstå værdien af hver terningkombination og kunne beregne og optælle pointene.
    • Strategisk tænkning: Spillerne skal træffe beslutninger om, hvornår de skal beholde deres point og hvornår de skal kaste igen for at øge deres score.
    • Risikovurdering: Spillerne skal vurdere, om det er værd at tage risikoen ved at kaste igen for at forsøge at opnå flere point.
    • Beslutningstagning: Spillerne skal hurtigt kunne vurdere deres terningkast og beslutte, hvilke terninger de skal beholde eller genkaste.

    2-3. klassetrin

    2-4 personer

    30-60 minutter

    Andre terningspil


    Børne-Yatzy

    Monster